23 december 2011

Vitchokladpanna cotta



Panna cotta med hjortron
<------




Panna cotta betyder kort och gott "kokt grädde" på italienska, och det är precis vad det är.

Nu till jul blev jag ombedd att göra vitchokladpanna cotta, och jag tycker det är gott med ett lager lagom syrlig gelé ovanpå för att bryta av det söta, men då vi ska vara så många som 16 stycken (varav några jag knappt träffat) är det enklare att göra gelé vid sidan av, i två olika smaker.

Panna cotta:
Till fyra personer behövs:
75 gram vit choklad
1½ blad gelatinblad
2 dl vispgrädde
2 msk strösocker

Blötlägg gelatin i kallt vatten.
Koka upp grädde och socker.
Hacka chokladen och rör ned i grädden.
Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ned. Rör växelvis åt olika håll för att gelatinet ska lösa sig ordentligt.
Häll upp panna cottan i önskad form, själv använde jag siliconmuffinsformar täckt med plastfolie, men det är grymt snyggt i höga glas på fot.
Ställ i frys en stund, tills ytan stelnat till, sen kan det stå i kyl över natten.

Hjortrongelé:
2 st gelatinblad                                              
100 gram frysta hjortron
1 dl vatten
1 tsk pressad citronsaft
1 msk strösocker

Blötlägg gelatin i kallt vatten.
Koka upp bären med vatten, citronsaft och socker. Rör om under tiden.
Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ned i bärkoket.
Sila blandningen genom finmaskig sil för att få bort kärnorna, häll sedan över panna cottan (eller i plastad form som jag gjort på bilden) och ställ kallt för att stelna.

Enkel lyx!

P.S. Det mesta går att byta ut, våga prova dig fram!
Dyrt med hjortron? Kör hallon eller jordgubbar =)

Inga kommentarer: